האם יש דבר כזה קליקה בתיאטרון? ומה עושים בנידון?

כמפיק פרויקטים, במאי ומחזאי מצאתי את עצמי מתמודד עם שאלת הקליקה. טענו את זה נגדי. ובעברי טענתי גם אני טענה זו. רבים עדיין משתמשים במילה הזאת בתחום התיאטרון. אז האם הקליקה באמת קיימת? או האם זו הצדקה של חוסר ידיעה ותחושה נוראית של חוסר אונים? האם אני חלק מקליקה? האם יצרתי אחת כזאת? שווה לבחון ולפרק את המושג 'קליקה' בתיאטרון ומה אפשר לעשות בנידון.

נתחיל מההגדרה:

קליקה (בצרפתית: Clique) הוא מונח מתחום המחקר סוציולוגיה המתקשר לחברה, ומשמעו (א) קבוצה סגורה, בדרך כלל מצומצמת ובלעדית לחבריה, שהקשר המתקיים ביניהם עמוק ואינטנסיבי יותר מאשר עם אנשים אחרים באותה הסביבה. הם לרוב אינם חברותיים כלפי אנשים מבחוץ שאינם תואמים את התדמית הסטריאוטיפית של הקבוצה או כלפי אלו שאינם מחזיקים באותן המטרות, ההשקפות ו/או תחומי העניין המאפיינים את חברי הקבוצה.

ה'קליקה' משויכת בפסיכולוגיה לבתי ספר תיכון. רוב הכתבות שאני נתקלתי מקשרות בין קליקה לבני נוער. אז איך המושג הזה בכלל נכנס לתחום התיאטרון המקצועי. להערכתי, הכול מתחיל בבתי הספר למשחק. אני מורה בכמה מבתי הספר למשחק בארץ ועבדתי בעברי גם בנוספים. דבר שחוזר על עצמו הוא ההבדלה העצומה שתלמידי ביה"ס למשחק עושים לבתי ספר אחרים. ייתכן שזה צורך להצדיק את המקום שלהם. קראתי מאמר שאומר שרוב האנשים ימליצו על הטלפון הנייד שלהם, לא בגלל שהם מרוצים ממנו, אלא כדי לאשרר לעצמם את הרכישה. זאת האנלוגיה לתלמידי משחק. כיתות משחק הן קבוצה סגורה שמתניידת במשך שלוש שנים. אחד הדברים שמאגדים כיתת משחק ליחידה מגובשת כנגד העולם החיצוני הוא הקטנה של בית ספר אחר. אני מסיק מכך שאחרי תרגול קליקה של שלוש שנים, תלמידי משחק יוצאים מקבוצה סגורה לקבוצה פתוחה, מתרגול של תחרות מול 20 שחקנים, לתחרות מול מאות שחקנים וזה מבלבל וקשה ולכן נדמה להם שכולם סגורים בקליקות. לוקח כחמש שנים להיגמל מהסטודנטיאליות. גם אני חייתי בתחושות הקשות שכל הדלתות סגורות בפניך ואנשים מחזיקים חזק את הדלת שלא תכנס.

בספרי הפסיכולוגיה מתייחסים לתסמיני הקליקה כך:

קבוצה סגורה שמתמקדת בסטטוס, פופולריות, ועליה במעמד החברתי. הם עסוקים בהרחקת אנשים שעשויים להוות להם תחרות. משתמשים בכוח שלהם על מנת להכאיב ולהשפיל אחרים. מעליבים אנשים במסווה של "שיפור" עצמי. לא נותנים לחבריהם להתחבר עם אנשים מחוץ לקבוצה, חווים המון חוקים ולחצים על מנת להיות חלק מהקבוצה. מרכלים ומפיצים שמועות, בדרך כלל יש ביניהם חברים שהם שטלתנים.

אני משתדל לכתוב את האמת, כמו שאני מבין אותה. אני משוכנע שהתנהגתי ככה כאיש תיאטרון. כנראה שלא במתכוון. יוצרי תיאטרון בארץ עסוקים במלחמה על עוגה קטנה מאוד. לכן אנחנו מייצרים שבטים ויוצאים למלחמות. היות ואנחנו מתחפשים לאנשים נאורים, אנחנו נלחמים עם חיוך. אני מעדיף כשאני רואה את העוקץ של אנשים , לפחות אז אני יודע לזנק הצידה רגע לפני שהם דוקרים. לעומת זאת, התיאטרון מלא באנשים שהורגים אותך בעדינות ובחיוך ואם אתה רוצה לייצר משבר אתה הבעיה, אף פעם לא הם. מה שאני מנסה להגיד זה שאנשים יכולים להיות בקליקה ולהיות נחמדים. נדמה לי שזאת הצרה בתיאטרון. האם התיאטרון עצמו הוא קליקה? מניסיוני, כן, אין שוני בין תיאטרון לבית ספר למשחק. האם בכלל יש אופציה לא להיות חלק מקליקה? אני לא יודע. האם יש דרך לברוח מההגדרות האלו? הייתי רוצה להגיד שכן, אבל ייתכן שהאמת היא שאי אפשר. מרבית האנשים יגידו שהם לא חלק מקליקה וההגדרה הזאת לא תקפה לגביהם. האמנם? אני לא יודע. אולי כל אחד צריך לשאול את עצמו. גם כשאני שואל את עצמי, אני לא יודע לענות בוודאות.

אם כך, אתייחס להצדקה שיש לי. אני משתדל להתמקד ביצירה ובאמנות, ולאורך השנים עבדתי עם מאות שחקנים ויוצרים. אז איך ייתכן שעד היום אני מואשם ביצירת קליקות? עד היום אני מקבל תגובות שאנשים לא יודעים איך להיכנס לפרויקטים שלי ושיש הדרה ושאני לא פותח את הראש לשחקנים חדשים. ראשית, זו הרגשה שלרוב מבוססת על חוסר אונים. תיאטרון, ברובו, נשען על עבודה קבוצתית, לכן נדמה שכולם מחולקים לקבוצות. בנוסף יש הרבה שחקנים שמרגישים שהם יותר מוכשרים משחקנים שפעילים בקבוצות האלו וזה מרגיש להם לא הוגן ואם רק תהיה להם הזדמנות להוכיח את עצמם. יש משפט צרפתי שאומר ש'החרש שמכין את הכתר הוא אותו חרש שמכין את הגיליוטינה.' כלומר ככל שהמעמד החברתי שלך עולה אתה תאכזב יותר ויותר אנשים. הרי ברגע שאני מפיק פסטיבל, אני יכול לתת תפקידים רק למעט מאוד אנשים ולמרבית הפונים אלי להתנצל שאין באפשרותי לתת להם הזדמנות. יש כמובן אנשים שאני פשוט לא רוצה לעבוד איתם. אבל אני לא יכול להגיד את זה בפנים שלהם. לכן אמרתי – נלחמים עם חיוך. תחושה נוראית, ללא ספק. אני בטוח שיש אנשים שלא מעוניינים לעבוד איתי. כמו כל דבר זה פוגש אותי גם בצד השני.

הנה סיטואציה: פעם אחת עצרה אותי ברחוב שחקנית. היא הציגה את עצמה ואמרה שהיא ממש תשמח לשחק בפרויקט שלי. העזתי ואמרתי לה שאין לי מושג איך היא משחקת ואני לא עושה אודישנים לפרויקט הקרוב. היא הביטה בי במבט מוזר, אני לא יודע אם היא נעלבה. אז המשכתי ואמרתי שאני לא יכול לקחת שחקניות אם אני לא מכיר אותן כלל. היא אמרה שהיא תשמח לשלוח לי חומרים כדי שאצפה. אמרתי לה בשמחה. ואז שאלתי אותה האם היא אי פעם ראתה הצגה שעשיתי. היא שתקה והתוודתה שלא. היית שתיקה מעיקה. כאילו מצופה ממני לעשות מאמץ ולהכיר אנשים חדשים כשאותם אנשים לא בהכרח עושים את המאמץ להכיר אותי כיוצר. זאת אומרת שפועל כאן אינטרס חד צדדי. אמרתי לה בעדינות שאני בדרך כלל עובד עם שחקנים שראיתי אותם או שאני מקבל עליהם המלצות. חייבת להיות מידה של הכרות. כמובן שעולה השאלה, האם זאת האחריות שלי למצוא שחקנים חדשים ולתת הזדמנויות בגלל שאני בסטטוס גבוה יותר? יש שיגידו כן. ומאמצים נעשים מצידי. אך תמיד יש ביקוש גבוה יותר ממה שאני מסוגל לתת. מצד שני, יש לאותם שחקנים אחריות ליצור איתי קשר אישי כלשהו. הכוונה לא לפנייה בוואטסאפ או הזמנה – זה רק בסיס. אני מתכוון לקשר. מה מהותו? זאת שאלה מעניינת.

אני אומר לתלמידים שלי לכו תראו את היצירות של האומנים שאתם רוצים לעבוד אצלם, זה לא בהכרח ייתן לכם תפקיד אבל לפחות יהיה לכם על מה לדבר איתם. תוכלו לתת מחמאה שנהניתם מהיצירה. ויוצרים זוכרים את האנשים שמחמיאים להם. האם זה ליקוק? לא. ליקוק זה שאתה לא אוהב את היצירה של הבן אדם ועדיין אתה מנסה ליצור קשר כדי לקבל הזדמנות. זה לא פסול, אבל זה נחשב בעיני כליקוק. להגיד שלום, לתת מחמאה, לעשות מינגלינג ונטוורקינג אלו מיומנויות חשובות. הם לא הכרחיות אבל בהחלט משפרות את הסיכוי ליצירת קשר.

יש מחקר מפורסם בארצות הברית שעושים לפני בחירות. הם שואלים את האזרחים אם איזה מועמד לנשיאות הם היו יוצאים לשתות בירה? זו שאלה נהדרת. כי רוב האנשים עושים את הבחירות שלהם בהתאם לתשובה לשאלה הזאת. אנחנו יושבים לשתות בירה מכמה סיבות – (א) אינטרס – לקבל ידע או הזדמנות. (ב) הנאה – כיף או משיכה מינית. השאיפה של כל אחד ואחת היא כיף. זה הקשר הטוב ביותר שיכול להיות בין שני אנשים. איתי הרבה אנשים רוצים לשבת בגלל הידע. לא בהכרח כי כיף איתי. תשאלו את עצמכם האם מישהו מהאנשים שאתם רוצים לעבוד איתם היו יושבים אתכם לבירה? זה יותר ברור למה אתם רוצים לשבת איתם לבירה, אבל הפוך? מה אתם מציעים? זו שאלה שאני שואל גם את עצמי כל פעם שאני רוצה ליצור קשר. רוב היוצרים הם אנשים שרוצים את אהבת ההמון אבל צריך כרטיס כניסה לבדידות שלהם. כל השאר זה נסיבות. מפגשים נסיבתיים עם בימאים ומורים למשחק. להיות במקום הנכון בזמן הנכון. אנחנו אוכלים סיפורי סינדרלה בלי מלח. השחקן שראה אותו בדיוק המנהל האומנותי בתפקיד הנכון – ידה ידה ידה. רובנו לא סינדרלה, אנחנו תוצאה של התמדה, כשרון וכן גם קצת מזל. כמורה למשחק אני דואג לתלמידי בית הספר בהם אני מלמד. לא כי יש לי גאוות יחידה, אלא כי אני מכיר אותם ועבדתי איתם. אני יודע על מה אני ממליץ. כשלימדתי בסטודיו של יורם לוינשטיין מרבית שחקניי היו משם. היום אני מלמד בניסן ת"א ובסמינר הקיבוצים ואלו רוב שחקניי. איני מכיר שחקנים מהסטודיו של יורם לוינשטיין יותר, לא בית צבי, ולא גודמן. אלא אם אני מקבל המלצה ממישהו שעבד איתם ו/או בית הספר הזמין אותי לעבוד עם הסטודנטים. כמו שגודמן עשה וכך מצאתי את עצמי מכיר אותם יותר. חלק אף הזמנתי לשחק. אין הכרות יותר טובה מעבודה. קשה לשפוט שחקן בלי לדעת איך זה לעבוד איתו. לכן בתי הספר למשחק נמדדים גם לגבי כמות הקשרים שהם מייצרים. יש בתי ספר שעושים את זה יותר טוב מאחרים. הבימאים והמורים שלהם הם יוצרים פעילים וכאשר בית הספר משדך בין שחקנים ליוצרים נוצרים קשרי עבודה. בוגרים שלא הצליחו לייצר קשרים צריכים ללמוד לעשות את זה בכוחות עצמם. זה יותר קשה. אבל יש דרכים רבות. אם אתם מעוניינים בקולנוע לכו תעבדו (לא בתור שחקנים) על סט. תהיו עוזרי במאי בתיאטרון. לכו ללמוד אצל האנשים שאתם רוצים לעבוד איתם. זה לא בהכרח ייתן תפקיד אך זה מייצר הכרות. אלה ממש כמה אופציות ראשוניות ליצירת קשרים.

יוצרים מריחים אינטרסים. לרוב זה לא קליקה. זה פשוט אנשים רגישים שרוצים לעבוד עם אנשים שלא ישפטו אותם. לעבוד עם חברים. יצרתי הרבה חברים בעבודה הזאת. הרבה מפגשים. וכמעט כולם היו מבוססים על הכרות מקדימה. לעיתים אני פותח אודישנים. לעיתים אני בא לראות הצגות. אם יש ציפייה ממני ומהקולגות שלי לעשות מאמצים ולגלות כישרונות חדשים, המאמצים האלה נדרשים גם מהצד השני. זה ריקוד זוגי.

כאשר זה לא מסתדר, יש תחושה של קליקה. אני לא אומר שאין קליקות, אני רק אומר שהן נוצרות מפחד, לא מרוע. הן נוצרות כי זה מקצוע חשוף, שבו אף אחד לא יודע אם מה שהוא עושה הוא טוב. וכולם חשופים לביקורת. וכן הרבה פעמים יש שחקנים ויוצרים שמרגישים שמגיע להם משהו. הם הכי מפחידים אותי. כי הם עוקרים את ההנאה מהיצירה. לדעת לעבוד לטובת הצוות זה דבר חשוב. אני די משוכנע שמי שמתעסק במעמד שלו בתחום התיאטרון מייצר קליקה ומי שמייצר חיים ליצירה, פשוט מחפש חברים לשתות איתם בירה.

אם יש לכם משהו להוסיף אשמח לשמוע בתגובות.

Leave a comment

  1. מרבית ימי התפרנסתי מהיי-טק. כשריאיינתי מועמדים ביקשתי מהם לספר לי מה הם יודעים על מקום העבודה ועל התפקיד.

  2. where to buy liquid cialis
    Permalink
  3. what is cialis black 800mg
    Permalink
  4. ambien online pharmacy
    Permalink
  5. no prescription online pharmacy alprazolam
    Permalink
  6. how to use cialis
    Permalink
  7. viagra prescription canada
    Permalink
  8. purchase cheap cialis soft tabs
    Permalink
  9. buy viagra online canadian pharmacy
    Permalink
  10. cialis patent
    Permalink
  11. Cozaar
    Permalink
  12. sildenafil 50 mg tablet price
    Permalink
  13. viagra tablet canada
    Permalink
  14. sildenafil 50 mg tablet cost
    Permalink
  15. viagra gel australia
    Permalink
  16. viagra 50mg price in india
    Permalink
  17. generic sildenafil pills
    Permalink
  18. cialis online with no prescription
    Permalink
  19. buy cialis at walmart
    Permalink
  20. how to buy tadalafil online
    Permalink
  21. canadian pharmacy tadalafil 20mg
    Permalink
  22. gabapentin akathisia
    Permalink
  23. what is sulfamethoxazole tmp ds used for
    Permalink
  24. metronidazole ceftriaxone
    Permalink
  25. valacyclovir hallucinations
    Permalink
  26. legit tamoxifen
    Permalink
  27. buy lyrica 300 mg online
    Permalink
  28. define furosemide
    Permalink
  29. lisinopril comparison
    Permalink
  30. metformin zulassung
    Permalink
  31. rybelsus dose for weight loss
    Permalink
  32. semaglutide for weight loss in non diabetics dosage
    Permalink
  33. rybelsus liver
    Permalink
  34. gabapentin psoriasis
    Permalink
  35. zoloft and libido
    Permalink
  36. flagyl vinegar
    Permalink
  37. cymbalta prescription online
    Permalink
  38. what are the side effects of keflex 500mg
    Permalink
  39. cephalexin bladder infection
    Permalink
  40. fluoxetine in pregnancy
    Permalink
  41. what would happen if i ate 30 escitalopram
    Permalink
  42. lexapro 30 mg
    Permalink
  43. generic sildenafil buy
    Permalink
  44. azithromycin while pregnant
    Permalink
  45. duloxetine sexual side effects
    Permalink
  46. amoxicillin liquid concentration
    Permalink
  47. lupin cephalexin
    Permalink
  48. can i take advil with ciprofloxacin
    Permalink
  49. bactrim forte para que sirve
    Permalink
  50. bactrim ds tablet uses
    Permalink
  51. Thanks for finally writing about > האם יש דבר כזה קליקה בתיאטרון?
    ומה עושים בנידון? – רועי מליח
    רשף < Loved it!

  52. ddavp treatment for von willebrand's
    Permalink
  53. lowest effective dose of citalopram for anxiety
    Permalink
  54. flomax vs hytrin
    Permalink
  55. effexor side effects sexually
    Permalink
  56. diltiazem interactions
    Permalink
  57. mounjaro vs contrave
    Permalink
  58. how long does it take for flexeril to work
    Permalink
  59. does augmentin cause diarrhea
    Permalink
  60. cozaar arb
    Permalink
  61. depakote schizophrenia
    Permalink
  62. ezetimibe alcohol
    Permalink
  63. diclofenac sodium uses
    Permalink
  64. allopurinol dose for gout
    Permalink
  65. does aspirin lower blood pressure
    Permalink
  66. what is aripiprazole 5 mg used for
    Permalink
  67. amitriptyline uses
    Permalink
  68. augmentin chewable
    Permalink
  69. semaglutide 96 units
    Permalink
  70. indikasi acarbose
    Permalink
  71. uv estimation of repaglinide
    Permalink
  72. how long does robaxin stay in your system
    Permalink
  73. actos egoístas
    Permalink
  74. abilify withdrawal symptoms
    Permalink
  75. is protonix bad for you
    Permalink
  76. how does remeron work in the brain
    Permalink
  77. ivermectin buy australia
    Permalink
  78. sitagliptin side effects on kidney
    Permalink
  79. venlafaxine 37.5
    Permalink
  80. synthroid rp
    Permalink
  81. spironolactone labs to monitor
    Permalink
  82. generic voltaren gel single care coupon
    Permalink
  83. does tizanidine make you sleepy
    Permalink
  84. what are the side effects of tamsulosin hcl
    Permalink
Home
Account
Cart
Search
גלו עוד
גללו!